A zatiaľ čo niektorí ľudia úplne obmedzujú vysedávanie pri poháriku, iní
obrátili svoju pozornosť k nápojom, ktoré chutia ako ich obľúbené
drinky, ale nie sú alkoholické. Víno bez alkoholu, pivo a nápoje s
chuťou obľúbenej liehoviny, ktoré boli kedysi považované za prechodný
trend, dnes možno nájsť v baroch, reštauráciách a obchodoch po celom
svete.
Väčšina konzumentov týchto nápojov sa však alkoholu nadobro nevzdáva.
Spoločnosť IWSR, ktorá sa venuje tejto problematike, uviedla, že 58 %
konzumentov nealkoholických a nízkoalkoholických nápojov stále pije aj
alkohol, ale s mierou.
"Počas pandémie majú ľudia ešte väčšiu potrebu socializácie a stretávania sa s priateľmi a rodinou a pitie je toho súčasťou,“
povedal Jeff Menashe, zakladateľ a generálny riaditeľ výrobcu nápojov,
spoločnosti Demeter & Co. Ako dodal, rozdiel je teraz v tom, že chcú
"piť zdravšie".
Startup CleanCo, producent nápojov bez alkoholu, pritom tvrdí, že ich
ceny sa príliš nelíšia od originálu. Dôvodom je čas a úsilie potrebné na
vytvorenie nealkoholických nápojov, ktoré majú chuť a arómu ako
tradičné liehoviny, povedal Justin Hicklin, prezident spoločnosti
CleanCo.
"Používame osem alebo deväť rôznych destilačných techník, aby sme
boli schopní extrahovať chute. Je to mimoriadne zložitá vec – a dosť
drahá," uviedol. Dodal, že borievka použitá v nealkoholickom gine
pochádza od jediného dodávateľa v Bulharsku – "najlepšia borievka, akú
si môžete kúpiť", tvrdí.
To však neodrádza spotrebiteľov. Podľa údajov analytickej spoločnosti
NielsenIQ predaj nealkoholických nápojov sa za uplynulý rok zvýšil o
33,2 % a tržby dosiahli takmer 300 miliónov eur. Predaj nealkoholického
piva a jablčného muštu pritom vzrástol za rovnaké obdobie o 31,7 %, ale
tržby z predaja nealkoholického ginu, vodky a ďalších vyskočili o 113,4
%. Nárast dopytu po nealkoholických nápojoch a nápojoch s nízkym obsahom
alkoholu sa zrýchľuje aj v Ázii a na Blízkom východe.
Mark Livings, generálny riaditeľ spoločnosti Lyre, ktorá tiež vyrába
nealkoholické nápoje, odhaduje, že ich budú konzumovať miliardy ľudí.
Už predtým ľudia s vyšším príjmom alebo veľmi bohatí uprednostňovali
svoje zdravie, ale teraz tento trend začína prenikať do všetkých
spotrebiteľských skupín, povedal. Vek je ďalší faktor. Podľa štúdie
publikovanej v International Journal of Drug Policy mladší ľudia, ktorí
vyrástli počas wellness hnutí propagujúcich rastlinné a organické
potraviny, pijú menej alkoholu ako predchádzajúce generácie.
Napodobeniny liehovín však nie sú jedinými nápojmi bez alkoholu. Bar
Darkside v Hongkongu, vyhlásený za 49. najlepší bar na svete v roku
2021, sa spolieha skôr na ingrediencie, ako kokosová voda, sečuánske
korenie a kombucha než na náhrady alkoholu „Pracujeme s kombuchou,
pretože vytvára nielen chuť, ale všimli sme si tiež, že veľká časť ľudí
nepije alkohol počas spoločenských stretnutí preto, lebo sa liečia, sú
na diéte alebo v prípade žien sú tehotné,“ povedal Arcadius Rybak, manažér baru.
Niektoré nealkoholické nápoje pritom nie sú úplne bez alkoholu. Ako
nealkoholické sú totiž definované nápoje obsahujúce menej ako 0,5 %
objemu alkoholu podľa IWSR.
Donedávna si abstinenti mohli v baroch a reštauráciách vyberať z
nealkoholických kokteilov, nealko sýtených nápojov, džúsov či vody, čo
niekomu nestačilo, pretože väčšina z nich je príliš sladká.
Podľa IWSR trend nealkoholických nápojov nevykazuje žiadne známky
spomalenia. Spoločnosť predpovedá, že toto odvetvie do roku 2024
porastie o 31 %, keďže čoraz viac barov a reštaurácií ponúka
nealkoholické nápoje.
Hicklin z CleanCo pripomenul, že ešte pred 20 rokmi reštaurácie bežne
neponúkali ani vegetariánske jedlá. Myslí si, že podobne ani "dnešné
bary neprežijú, ak budú ponúkať iba alkoholické nápoje".
Niektoré reštaurácie, ako napríklad Cloudstreet v Singapure, dokonca
párujú nealkoholické nápoje s jedlom a podávajú ich v rovnakých pohároch
ako víno z dôvodu konzistencie.